Nieodłącznymi elementami współczesnego świata stały się hałas, stres, pośpiech, poruszenie i niepokój. Wzrasta tempo codziennego życia.
Wobec takich bodźców trudno zachować opanowanie i pogodę ducha.
Jeżeli chcemy jednak zachować własną równowagę i równowagę dzieci, powinniśmy umiejętnie wykorzystać wszelkie chwile spokoju i odprężenia. Pomaga w tym umiejętnie prowadzony relaks- świadome działanie na pograniczu ćwiczeń fizycznych i umysłowych.
W pracy z dziećmi wykorzystujemy różnorodne metody terapeutyczne, relaksacja i muzykoterapia stanowią integralny element naszych codziennych oddziaływań dydaktycznych. Odpowiednio dobrana muzyka w istotny sposób wpływa na samopoczucie dzieci i spełnia terapeutyczną funkcję w ich wychowaniu.
Ćwiczenia relaksacyjne i muzykoterapia pomagają ,,wyciszyć” negatywne emocje, a tym samym powodują odprężenie psychiczne i fizyczne, obniżają lęk, agresję pozwalając przywrócić dziecku wewnętrzną równowagę.
Metody te przyczyniają się do lepszego rozumienia własnych stanów emocjonalnych i radzenia sobie w różnych sytuacjach. Dzięki temu ulegają znacznej poprawie relacje między wychowankami, dzieci stają się wrażliwe ( w znaczeniu pozytywnym ) i otwarte na drugą osobę. Dziecko nie potrafi samodzielnie podjąć takich ćwiczeń – potrzebuje osoby dorosłej, która wesprze go czynem lub dodatkowymi uwagami. Taką osobą może być mama, tata, starsze rodzeństwo albo nauczycielka w przedszkolu.
W ćwiczeniach relaksacyjnych korzystamy z celowo spowolnionych ruchów i gestów: kołysania, głaskania, delikatnego drapania. Te ruchy i gesty dzięki swej łagodności i zwolnionemu tempu sprawiają przyjemność i odprężają. Zabawy i ćwiczenia relaksacyjne wymagają od dzieci osobistego zaangażowania, ćwiczą również koncentrację. Mogą odbywać się w domu, przedszkolu, na spacerze. Do ćwiczeń tych używamy prostych materiałów: piłka, wstążka, chustka, kartka papieru, liść, źdźbło trawy. Gdy tylko możliwe ćwiczmy również zmysły- smak, węch i słuch. Ćwiczenia relaksacyjne wykorzystujemy w różnych etapach dnia w zależności od potrzeb dziecka. Metody te stosujemy w pracy indywidualnej, w małych zespołach, jak również z całą grupą.