Deklaracja dostępności Informacje o kontraście A- A+ bip

INTEGRACJA SENSORYCZNA

Stymulacja układu przedsionkowego.

Drodzy rodzice, kochane dzieci! Poniżej przygotowałam dla Was ćwiczenia, które regularnie wykonywane usprawnią funkcjonowanie Waszego mózgu, bo mózg moi drodzy to Nasze centrum dowodzenia, o które wyjątkowo musimy dbać.

Na początek kilka słów czym jest układ przedsionkowy? A jest on jednym z najważniejszych zmysłów

Układ przedsionkowy znajduje się w uchu wewnętrznym człowieka i wg założeń Integracji Sensorycznej stanowi ramę do stymulacji innych zmysłów, gdyż inne rodzaje doznań sensorycznych są przetwarzane w odniesieniu do układu przedsionkowego.

Prawidłowo funkcjonujący układ przedsionkowy odpowiada za:

  • Kontrolowanie ruchów związanych z przyspieszeniami liniowymi i kątowymi
  • Odbieranie informacji związanych z działaniem siły grawitacji
  • Orientację w położeniu ciała, a stosunku do powierzchni ziemi
  • Informowanie ośrodkowego układu nerwowego o położeniu głowy w relacji do szyi i reszty ciała oraz otaczającej przestrzeni
  • Podtrzymywanie prawidłowego napięcia mięśniowego
  • Wyzwalanie odruchów niezbędnych do utrzymywania pozycji ciała
    w spoczynku
  • Wyzwalanie odruchów ocznych i koordynacji pracy obu oczu
  • Utrzymanie pola widzenia w czasie ruchów głowy
  • Zabezpieczanie prawidłowej organizacji wokół linii środkowej ciała
  • Poczucie bezpieczeństwa grawitacyjnego
  • Ma wpływ na rozwój mowy
  • Wpływ na autonomiczny układ nerwowy (układ ten funkcjonuje bez kontroli kory mózgowej – naszej woli- np. układ pokarmowy)

 

Jak się bawić, aby układ przedsionkowy był „zadowolony”?

  1. Skakanie na piłce:

Proponuję wspólne zabawy na dużej (dostosowanej do wzrostu dziecka) nadmuchiwanej piłce, na której dziecko będzie mogło usiąść i skakać.

  1. Tor przeszkód:

Stwórzcie wspólnie tor przeszkód, taki który będzie wymagał od dziecka pełzania, skakania, wspinania, turlania, celowania itp.

  1. Huśtawki:

Place zabaw są zamknięte, ale w domu weźcie kocyk, mama i tata mocno trzymają koc, dziecko w środku bujamy na boki, w przód i tył, zwijamy w kokon i dynamicznym ruchem odwijamy dziecko. Bujajcie się razem (dziecko siedzi na kolanach), w prawo/ lewo. Pamiętajmy, że szybki ruch, w szczególności ze zmianą kierunku pobudza układ nerwowy, powolne i rytmiczne ruchy, takie jak kołysanie mają działanie kojące i uspakajające.

  1. Turlanie:

Turlajcie się razem na kocyku, dywanie, płytkach, panelach, a kto ma ogródek to także na trawie.

  1. Bieganie:

Przypomnij sobie zabawę w berka; ścigajcie się, rozegrajcie mecz piłki nożnej czy koszykówki.

  1. Skakanie:

Zachęcaj dziecko do zeskakiwania z niewielkiego podwyższenia (np. pierwszego stopnia schodów), wskakiwania na oznaczone pole, grę w klasy, zabawę skakanką.

  1. Program wprowadzający.

Zachęcam do włączenia dziecku programuaktywności – Świadomość Ciała, Kontakt
i Komunikacja oraz do wspólnej zabawy z dzieckiem. Proszę postępować zgodnie
z poleceniami lektora. Zapewniam, że dziecko się wyciszy i zabawa ta sprawi mu sporo radości. Program wprowadzający trwa zaledwie 7 minut. https://www.youtube.com/watch?v=IfXtlbxkrNI

Udanej Zabawy !